lördag 23 juni 2012

Juhannus

heter midsommar på finska. Juhannus är en gammal form av namnet Johannes. Namnet i sig har ett budskap: Gud är nådig. Namnet på helgen berättar om anledningen till festen mitt i sommaren: den handlar om Herrens förelöpare, den är minnesdagen för Johannes Döparens födelse.
Herrens förelöpare förberedde världen för att ta emot Kristus. Hans födelsefest är en betydelsefull högtid inom den ortodoxa kyrkan.
I de liturgiska texterna beskriver man Förelöparen som Ordets röst och ängel som förlorade sitt huvud för sanningens skull.
Man vet inte det exakta årtalet för varken Förelöparens födelse eller död. Evangelierna låter oss förstå att hans aktiva verksamhet sammanfaller med tiden för kejsare Tiberius maktperiod och då Pontius Pilatus var ståthållare i provinsen Judéen. Därför antar man att Johannes aktiva verksamhet har börjat under tiden 27-29 eKr. Under tiden 1947-1956 hittade man i grottor vid Döda havet judiska heliga texter, sk Qumrans fynd. En del teologer och forskare inom österländsk kultur anser att dessa fynd också leder till Johannes Döparens fotspår. Dessa forskare anser att Johannes hade sin verksamhet i samma områden där Qumrans judiska ökenbrödraskap verkade under denna tid. Denna syn grundar sig på de gemensamma drag man hittar i både levnadssätt och förkunnelsen hos kollektivet och Johannes. Andra forskare däremot motsätter sig teorin om klosterrörelsens påverkan på Döparen.
Midsommarens stora aftongudstjänstens liturgiska texter ger Johannes Döparen epiteter som Ordets och Ljusets röst, Herrens Förelöpare, ängel och krigare. De beskriver honom som den största av profeterna. Gudstjänstens texter leder kyrkofolket i Nya Testamentets anda. Den åldriga och ofruktsamma modern, Elisabeth blir gravid med Johannes. Hans far Sakarias får från ängeln meddelandet om sin frus graviditet. Den tvivlande attityden mot innehållet i meddelandet leder till att han förlorar talförmågan.
Tiden under graviditeten är speciell. Världens Frälsare och Hans Förelöpare känner igen varandra när de ännu är i sina mödrars livmodern. Aftongudstjänstens stikira konstaterar att den Heliga Johannes spratt till i mors moderliv när han mötte Guds Moder som bar på Jesus Kristus, "född av Fadern före all tid" själva "Guds ord" som är "alltets Konung och Lagens givare". Efter Förelöparens födelse när pojken var åtta dagar gammal, i samband med omskärelsen fick Sakarias tillbaka sin talförmåga.
Stikiratexterna kallar Johannes Förelöparenför "Konungens soldat och lagens fullbordare" som är själva Ordet. Morgongudstjänstens kanoniska texter betonar att Juhannus* är Nådens förkunnare när han visar världen den lovade Messias, Kristus.
I texterna förekommer också teologiska argument som hänvisar till beskrivningar av Förelöparen. Man hänvisar till Gamla Testamentets profetior om honom, bl a till Jesaja och Habackuk.


Ursprungstexten använder den gamla formen av Johannes som alltså på finska numera används i betydelsen midsommar och som jag valde att behålla i den svenska texten.

OT. Ort.fi 120620
Översättningen är min. Den är en något förkortad version av ursprungstexten på ort.fi, den finska ortodoxa kyrkans hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar